“Het is altijd lastig om door te vragen naar mensen uit de eigen omgeving. Nu is dat nog erger, omdat thuiszitten mensen onzeker maakt en ze graag advies willen.”

Doorvragen op afstand

Trainingen en presentaties proberen we, waar mogelijk, digitaal te laten doorgaan. Het delen van ervaringen en kennis over het familiegroepsplan kan prima online, hoewel samenkomen natuurlijk prettiger is. De digitale middelen maken het mogelijk informatie te delen, vragen te beantwoorden en te discussiëren. Deze week deelden professionals in een training hoe ze met gezinnen werken op afstand. Enkele wijkteammedewerkers legden een dilemma voor rond het werken met het familiegroepsplan als mensen bellen voor hulp. “Mensen willen gewoon antwoord op hun vraag,” zei een deelnemer. “Ze vinden het al ingewikkeld dat ze niet langs kunnen komen en dan moet ik ook nog vragen stellen over hun netwerk.”

Vanzelfsprekend
Andere deelnemers herkenden dit: “Het is altijd lastig om door te vragen naar mensen uit de eigen omgeving. Nu is dat nog erger, omdat thuiszitten mensen onzeker maakt en ze graag advies willen.” In de training spraken we over verschillen in uitgangspunt: als het voor jou als beroepskracht vanzelfsprekend is dat mensen zowel hun persoonlijke kring als professionals nodig hebben, dan heb je een houding die het makkelijker maakt om door te vragen naar het netwerk. Een wijkteamlid beaamde dat: “Ik maak altijd meteen duidelijk dat ik graag wil meedenken en hulp wil bieden, maar dat ik dat alleen kan als ook het netwerk meedenkt en dat ik daarom vragen stel over het netwerk.” Een collega reageerde met een voorbeeld: “Een gezin met vijf kinderen belde ons wijkteam. De ouders hadden zorgen over twee kinderen die voortdurend ruzie maakten en agressief waren en een kind dat niet in slaap kwam. Ze waren op.”

Bewust
“Door hun drukke leven hadden ze de laatste jaren steeds minder contacten, dus toen ik vroeg of ze dit wel eens bespraken met anderen, zeiden ze ‘wij hebben niemand’. Ik heb doorgevraagd over hoe het ging thuis en naar hun contacten. Ik gaf adviezen en vroeg hen na te denken of er anderen zijn die van de kinderen houden. We maakten een nieuwe online afspraak. Bij dat tweede gesprek zei de moeder: “Ik heb mijn zus gebeld en over mijn zorgen verteld. Ze herkende het meteen. Dat was fijn. Ze had ook tips vanuit haar ervaring.” Voor mij als professional is het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van mensen om hen heen. Daarom vraag ik daar altijd naar. Mijn adviezen werken ook beter als er steun uit de omgeving is.”

tekst: Hedda van Lieshout

 

Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.