"Het is een eyeopener te merken hoe snel we zelf gaan vertellen in plaats van doorvragen. Hoe snel we reageren met een advies of eigen ervaring."

Eenvoud maakt verschil

“Het is goed om me weer bewust te zijn van wat vragen doen,” vertelt een trainingsdeelnemer. De training gaat over werken met het familiegroepsplan. De deelnemers komen van verschillende organisaties of werken zelfstandig. De trainer vertelt hoe de deelnemers hun eigen voorbeelden inbrengen om mee te oefenen: “Iedereen heeft in zijn werk te maken met deze thema’s: regie bij de mensen laten, niet overnemen, verbindingen met netwerk.”

Eigen werksituatie
“Het is knap hoe mensen direct de link leggen naar hun eigen werksituatie en hoe eerlijk ze reflecteren op hun handelen,” zegt de trainer. “Iedere keer is het een eyeopener te merken hoe snel we zelf gaan vertellen in plaats van doorvragen. Hoe snel we reageren met een advies of een eigen ervaring. Vertrouwen op het proces is niet het hebben van de antwoorden, maar openstaan voor alle vragen.” Een deelnemer zegt hierover: “Voor ik het weet, reageer ik alweer empathisch en ga ik in op het verhaal. Dan gaat de ander verder over problemen en ga ik meedenken over een oplossing. Eigenlijk nodig ik met mijn reactie de ander uit tot afwachten in plaats van tot zelf nadenken.”

Voorbeeld
In de training kwam een voorbeeld voorbij van een vrouw die door een psychose en een verslaving tijdelijk niet goed in staat was voor haar zoontje te zorgen. De trainer: “De maatschappelijk werker had een aantal gesprekken gehad. Ze kwam niet verder dan doorverwijzen naar andere hulpverlening, omdat de vrouw zelf aangaf niets te willen. We hebben een gesprek geoefend om de eigen kring mensen te vergroten, met aandacht voor eenvoudige vragen. Ze merkte hoe moeilijk het was om door te vragen bij een heftig verhaal, maar ook hoe het gesprek veranderde door het stellen van andere vragen en door stilte. Vragen als ‘Wie weten van de situatie?’, ‘En wie nog meer?’ en dan even wachten. ‘Heeft u er met hen over gesproken?’ ‘Hoe zou het zijn iemand erbij te vragen en mee te denken zodat er verbetering komt in hoe het nu gaat?’, ‘En wie nog meer?’. De maatschappelijk werker ging het gesprek op deze manier aan en liet naderhand weten dat het een heel ander gesprek werd.

tekst: Hedda van Lieshout

 

Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.