“We zijn zo gewend om plannen vóór mensen te maken en in oplossingen te denken. Dat is onze regelreflex.” 

Regelreflex

“Voordat ik het wist, had ik het opgelost,” zei een maatschappelijk werker van een organisatie waar ik de training ‘Faciliteren en organiseren van familiegroepsbijeenkomsten’ gaf. “Ik wilde het niet overnemen en stelde vragen, maar toen de cliënt aangaf het niet te weten, deed ik meteen een voorstel. Zij vond dat goed en ik ging aan de slag. Daarna besefte ik dat ik haar niet echt een kans had gegeven om zelf een oplossing te bedenken.” Dit was een organisatie waar al veel aandacht wordt besteed aan netwerken en eigen regie. “Toch merken we dat er veel meer kan en zeker als het gaat om de regie bij hen laten,” vertelt een deelnemer. “We zijn zo gewend om plannen vóór mensen te maken en in oplossingen te denken. Dat is onze regelreflex.”

Structuur
De training duurt twee dagen en na de eerste dag kunnen deelnemers meteen aan de slag. Tijdens de tweede dag vertelde de maatschappelijk werker: “Ik begeleid al een tijdje een vrouw met een licht verstandelijke beperking bij structuur brengen in haar leven en de zorg voor haar kinderen. Ik heb haar bij de start gevraagd naar haar netwerk en ik heb contact met haar moeder, maar verder zei ze dat er niemand was en daar heb ik het bij gelaten. Nu ben ik dat gesprek opnieuw met haar aangegaan. Ze had extra hulp nodig, omdat haar man ziek was. Ik heb andere, open vragen gesteld en probeerde dan te wachten. Maar ze zei niet zoveel. Ik schiet dan meteen in mijn regelreflex.”

Schouders
“Maar toen dacht ik aan de training en ik vroeg haar wie met haar mee kon denken. Ze noemde haar moeder en zus en ik vroeg of ze die erbij kon vragen. Met hen erbij heb ik doorgevraagd: ‘Wie zijn nog meer belangrijk voor jullie en de kinderen?’ De moeder en zus noemden toen wel zes mensen en mijn cliënt zelf noemde twee vriendinnen. Ik vroeg hen of ze die mensen konden vragen om ook mee te denken. Daarna vroeg ik wat zij zouden willen. En toen bleef ik gewoon wachten op antwoord. Dat vond ik heel moeilijk, maar uiteindelijk nam mijn cliënt het woord en ontstond er een echt gesprek over wat ze met die mensen wil bespreken. Ik merkte meteen dat hierdoor niet alles meer op mijn schouders komt.”

 

tekst: Hedda van Lieshout

Wekelijks een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Lees dan onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.