“Er was gevochten op school waarbij Aleksandar een klasgenoot flink had geschopt. De docent stond erop dat hij professionele hulp kreeg voor zijn agressieve gedrag."

Rondje wereld: Bulgarije

Op verzoek een korte terugblik naar vorige week: de Eigen Kracht-conferentie voor twee Japanse jongeren die niet meer naar school gaan en hun huis niet uitkomen. ‘Hoe kunnen we de kinderen interesseren in dingen doen?’, was de conferentievraag. Iemand uit de kring van familie en bekenden stelde een aanpak voor met verf, muziek en natuur. De kinderen en hun vader reageerden opgetogen, omdat deze nieuwe kans bij hen lijkt te passen.

Agressief
Het verhaal van deze week komt uit Bulgarije en gaat over Aleksandar van 12 met wie het op school niet goed ging. Zijn ouders zijn gescheiden en hij woont bij zijn moeder en stiefvader. “Hij had recent gehoord dat hij dyslectisch is en dat zou volgens school de reden kunnen zijn van zijn moeilijkheden,” vertelt mijn Bulgaarse collega. “Er was gevochten op school waarbij Aleksandar een klasgenoot flink had geschopt. De docent stond erop dat hij professionele hulp kreeg voor zijn agressieve gedrag. Het management overwoog hem van school te sturen.”

Plan
“Aleksandar is al twee keer eerder van school geschuurd, om steeds dezelfde redenen: agressief gedrag en conflicten. De ingeschakelde psycholoog stelde een Eigen Kracht-conferentie voor. De familiekring ging akkoord en kwam samen voor een plan aan de hand van de vraag: ‘Hoe helpen we Aleksandar zich goed te voelen op school en om te gaan zijn agressie’. Het ging niet over dyslexie, maar over aandacht en verbinding. Zijn stiefvader zal hem betrekken in wat de familie ‘mannendingen’ noemt, bijvoorbeeld regelmatig samen naar sportactiviteiten. De moeder gaat met hem mee naar sessies bij de psycholoog en de grootouders naar een logopedist. Om de beurt organiseert iemand uit de familie een etentje met activiteiten en gesprekken. De moeder en stiefvader hebben maandelijks een gesprek met een docent en de schoolmaatschappelijk werker over de voortgang. Aleksandar mag ook een sport kiezen en een oom brengt hem dan naar de training.”

Samenzijn
Een paar maanden na de bijeenkomst heeft de Eigen Kracht-coördinator contact met het gezin. Aleksandar zit nog op dezelfde school en het gaat beter, zowel met leren als met zijn gedrag. Hij heeft vrienden gemaakt en de docent zegt dat de agressie is gestopt. Zijn moeder wordt ondersteund door haar partner en ze vertelt dat ze veel beter om kan gaan met haar zoon. De stiefvader helpt Aleksandar om grenzen aan te geven. Beide grootouders zijn erg betrokken. Mijn collega: “Het blijkt niet alleen om Aleksandar te gaan. De hele familie bloeit op en geniet van het samenzijn.”

tekst: Hedda van Lieshout

 

Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.