Klassenverschillen bij een familiegroepsplan
Een collega trainde de afgelopen weken drie dagen leden van een wijkteam om hen te leren in hun praktijk familiegroepsbijeenkomsten te faciliteren. Mijn collega vertelde me over de waarde voor een team om elkaar eens op een andere manier te ontmoeten. Dat geeft ruimte om samen te reflecteren en ontdekken en om te leren over diverse ‘rollen’ als de kring van mensen om een cliënt wordt vergroot. In de training verbreden de deelnemers met elkaar hun kennis van de betekenis van regie voor iemand met een vraag en de familie en kennissen eromheen. Tegelijk hebben zij in de training zelf regie over hun leerproces. Ze leren vaardigheden, maar staan ook stil bij hun eigen rol en de betekenis van hun werk.
Schaamte
De start was een oefening over diversiteit. Ieder kiest een onderwerp uit negentien elementen van diversiteit. Zonder dat collega’s weten welke, vertelt diegene daar iets over. Een deelnemer koos ‘klasse’, omdat klassenverschillen in zijn leven een grote betekenis hadden gehad. Hij vertelde hoe hij als kind had gevoeld dat op school verschil werd gemaakt in behandeling van kinderen die het thuis minder goed hadden. Daarop reageerde een andere deelnemer: “Ik sta nooit stil bij klasse, ik ben daar niet mee grootgebracht. Maar nu je dit zegt, denk ik dat schaamte hierover de reden is dat ik in een bepaald gezin niet tot een familiegroepsplan kom.”
Bewustzijn
Een week later was de volgende trainingsdag. De deelnemer had de sociale status van de ouders ter sprake gebracht: “Door het erover te hebben, werd al snel duidelijk dat ze liever niet wilden dat hun familie zou weten hoe slecht ze er financieel voor stonden. Ik kon toen beter doorvragen welke mensen wel zouden kunnen passen om met hen mee te denken en op welke manier en vanuit welke vraag. Het gesprek luchtte op en zorgde ervoor dat er toch weer verbinding kwam met familie om een plan te maken.” Mijn collega: “Van de negentien elementen van diversiteit zijn sommige duidelijker zichtbaar dan andere. Een element als ‘beroepsgroep’ is helder in een ontmoeting tussen hulpverlener en cliënt. Andere elementen zijn vaak onbewuster, terwijl ze een grote rol kunnen spelen. In dit geval was dat ‘klasse’. Het helpt om hierover na te denken en in de training geeft het handvatten waar hulpverleners direct mee aan de slag kunnen.”
tekst: Hedda van Lieshout
Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.