Kracht van leerlingen
Deze week sprak ik met een leerlingbegeleidster van een basisschool. We hadden het over de training ‘herstelgericht werken’ die op de school gegeven was en over de manier waarop ze met elkaar aan de slag waren gegaan: “Tijdens de training dacht ik steeds dat mijn manier van werken al heel herstelgericht was. Na de training en coaching merk ik in de praktijk dat ik zeker al heel veel doe, maar dat ik toch vaak oplossingen bedenk voor de kinderen en snel inspring als er iets gebeurt. Dan ga ik aan het werk, in plaats van het bij hen te laten.”
Aan de slag
Ze vertelt verder: “Meteen na de training ben ik samen met leerkrachten gaan werken met kringen in de klas. We begonnen met een kring bij het starten van elke dag. Met een aantal leerkrachten waar het in de klas niet zo lekker ging, zijn we gaan nadenken over anders omgaan met incidenten. In twee klassen maken we een kring als er iets gebeurt, door de kinderen die erbij betrokken zijn bij elkaar te zetten en de herstelgerichte vragen te stellen. Ik merk dat ze nu al snel automatisch ‘wat is er gebeurd?’ vragen als iets niet goed gaat en dan beter naar elkaar luisteren.”
Sorry
“Vorige week zag ik twee kinderen uit groep 4 ruzie maken op het schoolplein. Er kwamen meer kinderen bij staan, dus ik liep erheen om te kijken wat er aan de hand was en mogelijk in te grijpen. Toen ik bijna bij hen was, zag ik dat een meisje uit de klas erbij ging staan en zei: ‘We moeten een kring maken.’ Dat deden ze en zonder dat iemand verder iets vroeg of zei zeiden ze één voor één wat er gebeurd was. De twee kinderen die ruzie maakten, zeiden al snel ‘sorry’. Toen vonden ze zelf dat het weer goed was en iedereen was het daarmee eens. Voordat ik iets had kunnen doen, waren zij alweer aan het spelen. Ik realiseerde me dat ik toch weer te snel had willen ingrijpen en dat de kinderen zelf altijd nog krachtiger zijn dan ik denk.”
tekst: Hedda van Lieshout
Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.