"De school dacht eerder wel mee, maar de goedbedoelde adviezen aan onze zoon kwamen niet aan."

Oplossingen mét of dóór leerlingen

Afgelopen week gaf ik een training herstelgericht werken op een basisschool. Over werken in kringen, waarbij alle betrokkenen kunnen meedenken en meebeslissen. De leerkrachten kwamen in gesprek over het belang van vertrouwen krijgen en geven. In het algemeen, maar ook in situaties waarin iets is misgegaan. Een school bedenkt dan vaak een oplossing voor leerlingen. We spraken over de meerwaarde om oplossingen mét leerlingen te maken of dóór leerlingen. Een tijd geleden vertelde een jongen hoeveel het voor hem betekend had dat hij aan zijn eigen oplossing had mogen werken op zijn middelbare school.

Brutaal
Hij vertelt: “Het ging al een tijd niet goed op school. Mijn ouders zijn gescheiden en ik had het moeilijk. Ik spijbelde veel en als ik op school was, had ik een grote mond. Ik werd vaak de klas uitgestuurd en maakte veel ruzie. Mijn ouders moesten naar school komen en het ging steeds over problemen. Toen stelde mijn mentor voor om een kring te maken met meer meedenkers, zodat het ook mijn oplossing kon zijn. Hij legde het best eenvoudig uit: we willen dat het goed met jou gaat en we willen dat de docenten les kunnen geven. Daarvoor hebben we meer mensen nodig die jou kennen en mensen die de school kennen. Ik ben toen gaan nadenken wie dat konden zijn en de mentor ook.”

Goedbedoeld 
Zijn ouders waren blij met dit initiatief: “Wij wisten het ook niet meer. De school dacht eerder wel mee, maar de goedbedoelde adviezen aan onze zoon kwamen niet aan. Het maakte dat hij zich niet begrepen voelde en wij voelden ons gepasseerd. Nu konden we echt meedenken.” De mentor organiseerde een kring: de jongen, zijn ouders, opa en twee vrienden en vanuit school de leerlingbegeleider, een docent en het afdelingshoofd. De jongen: “We benoemden eerst positieve punten en dat gaf energie. Toen mocht iedereen vertellen wat er volgens hen aan de hand was. Mijn opa en vrienden zeiden goede dingen, bijvoorbeeld over mijn lichaamstaal. Ik begreep dat ik ook dingen anders moest doen. Omdat er echt geluisterd was naar mij en mijn opa, luisterde ik ook beter. Zo kwamen we tot afspraken. Dat is nu een maand geleden en tot nu toe houden we ons er goed aan.”

 

tekst: Hedda van Lieshout

Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.